Friday 30 December 2022

NOVEL KAU?CEO AKU?


Image result for novel kau ceo aku


Novel ni hasil karya MAYA RAHMAN. Rasanya pertama kali ni saya membaca karya beliau. Buku ni saya order terus daripada penerbitnya iaitu KarnaDya. Mula-mula saya nampak tajuk novel ni macam dah boleh agak dah ceritanya he he....tapi apabila saya mula membaca novel ni ada andaian saya yang betul dan ada juga yang tersasar he he. Namun kekuatan pada novel ini saya letakkan pada keupayaan penulis untuk membuat jalinan cerita yang membawa kepada klimaks yang benar-benar meruntun jiwa saya.

Kisah ini tentang seorang gadis bernama Aisya yang telah diminta untuk berkahwin dengan lelaki pilihan keluarganya. Begitu juga sebaliknya Daniel yang berkahwin dengan Aisya kerana pilihan keluarga. Klise bukan.....tapi saya suka he he sebab klise macamana sekalipun itulah yang menghibur hati saya. Nak cari novel yang action atau thriller jangan baca novel-novel yang telah saya  buat review sebab itu bukan genre pilihan saya.

Tambah mengejutkan Aisya yang suaminya itu adalah CEO yang digambarkan singa jadian oleh rakan-rakan sekerjanya. Lagi klise tapi saya tambah suka he he. Daniel pula sangat tidak mahu jika orang tahu hubungan mereka. Aisya hanya mengikuti saja kehendak suaminya walaupun berhadapan dengan pembulian Fida yang mengaku dirinya kawan sekelas sekolah rendah Daniel. Berlagak betul...yang dibulinya tu bukan calang-calang....isteri Daniel kot. Akhirnya hubungan Aisya dan Daniel terbongkar. Ingatkan Fida ni insaflah rupanya tambah menjadi gila apabila bersubahat dengan Mila kawan baik Daniel yang menyimpan rasa cinta kepada Daniel.

Mila mula mengatur rancangan untuk memunsahkan rumahtangga Daniel dan Aisya walaupun dinasihati oleh Syafik yang juga merupakan sahabat baiknya dan Daniel. Hubungan bahagia Daniel dan Aisya sangat menyebalkan Mila tambahan pula apabila Aisya mengandung dan Daniel sangat-sangat teruja menanti kehadiran anaknya (saya dah mula meneka pasti ada konflik sebab Daniel betul-betul teruja). Mila telah melakukan khianat terhadap Aisya. Dia telah memaksa Aisya minum sesuatu yang menyebabkan anak Aisya meninggal dalam kandungan. Lepas itu Mila pula berkomplot dengan seorang doktor untuk memaklumkan kepada keluarga mereka yang Aisya tidak boleh mengandung lagi disebabkan kerosakan rahim.

Perkara ini amat mengecewakan Daniel yang secara diam-diam menyalahkan isterinya atas kematian anak mereka. Aisya pula tidak dapat berterus-terang kerana dia tahu Daniel lebih mempercayai sahabat baiknya Mila daripada dia. Ketika keluarga Mila porak-peranda, Mila ambil kesempatan untuk meracuni fikiran Daniel. Kononnya Daniel menerima sebagai isteri kedua kerana dia tiada tempat bergantung dan dalam masa yang sama dia boleh memberikan zuriat kepada Daniel. Sedih tau tak saat ni....hu hu rasa nak hempuk jer Daniel tu...agak-agaklah.....boleh pula dia minta Aisya bersetuju untuk dimadukan.

Aisya ni memang wanita yang baiklah. Baik sangat. Dalam kesakitan dia tetap bersetuju kerana Daniel juga tidak mahu melepaskannya dan dalam masa yang sama dia kasihan pada Mila. Pada hari suaminya bertunang, Aisya telah meminta izin untuk bercuti dan kebetulan di tempat resort adik kembar kepada arwah tunangnya. Namun atas hasutan Mila, Daniel hampir hilang pertimbangan dan memukul Kimi kerana salah sangka. Selepas itu, Aisya lebih banyak menahan rasa kerana sikap Mila yang semakin mengada-ngada. Kebenaran terbongkar atas bantuan Kimi dan Syafik. Akhirnya Daniel mengetahui perkara sebenar daripada doktor tersebut dan rakaman suara Mila sendiri. Daniel betul-betul marah. Saya suka sangat part ni sebab Daniel memang betul-betul menyesal dan merasa bersalah dengan isterinya he he....nasib tak kawin lagi. Selepas itu...HAPPY ENDING lah kan. K dapatan novel ini :-
1.    PERASAAN CINTA TIDAK BOLEH DIPAKSA
-     Soal perasaan ni tidak boleh dipaksa-paksa. Tetapi ia masih boleh kita kawal. Jangan dilayan sangat supaya nafsu tidak mempengaruhi kita untuk melakukan sesuatu di luar batas.

2.    BERTINDAK DENGAN RASIONAL DAN TIDAK PERLU MENGHUKUM ORANG LAIN.
-      Dah salah sendiri, jangan sibuk untuk menyalahkan orang lain. Dalam apa-apa hal utamakan kewarasan fikiran supaya tindakan tidak tersasar.

# Oh ya....banyak lagi kisah ni...apa yang berlaku dengan Mila...tak habis ceritakan....Kimi pun akhirnya jadi geng dengan Daniel...jadi korang kena bacalah...memang best novel ni walaupun klise tetapi tetap ada kelainannya....saya suka he he

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...