Saturday, 2 February 2019

PERISIK CINTA TAK DIUNDANG


Image result for perisik cinta tak diundang

PUTERI AQISH ni kali kedua saya membaca karya penulis ni.Kisah santai mencuit hati anda. Kisah tentang gadis bernama Medina yang menganggur sekian lama walaupun mempunyai kelulusan tertentu. Sentiasa menerima bebelan ibunya bukan sahaja tentang status penganggur tetapi juga status bujang yang disandangnya he he. Bebelan ibunya sedikit sebanyak memang memberikan tekanan kepada Medina namun dia tidak sama sekali terniat untuk menerima lamaran berkali-kali Firash rakan sekampungnya.

Pertemuan pertama dan keduanya dengan Niyaz dalam keadaan yang kurang baik. Kali pertama Niyaz secara tidak sengaja mentertawakan nama nasi lemak yang dijual oleh Medina. Kali kedua pula ketika dia dilanggar kereta keluarga Niyaz sehingga menimbulkan pertengkaran dengan kakak Niyaz iaitu Hanim. Namun pertemuan demi pertemuan antara mereka banyak membuka mata Niyaz terhadap keperibadian seorang Medina yang sebenar. Pernah Medina menolongnya ketika dia terjatuh dan membawanya ke hospital...pernah juga Medina membantunya ketika dia tidak ada cash membayar order makanannya menyebabkan Niyaz makin tertarik dengan Medina. Tambahan pula, kehadiran Niyaz sekeluarga sewaktu melawat keluarga Medina sama dengan kedatangan rombongan merisik Firash. Jadi berlaku sedikit salah faham apabila dengan selambanya Tuan Muhsin ayah kepada Niyaz mengaku yang mereka adalah keluarga kekasih Medina dari Kuala Lumpur he he. Nak pengsan keluarga Firash tu...riuh sekampung.

Ketika Medina terlanggar Niyaz secara tak sengaja dan menyebabkan telefon bimbit mahal Niyaz rosak, kesempatan ini diambil oleh Niyaz untuk memerangkap hati Medina he he. Akhirnya setelah melalui beberapa siri pujuk-memujuk daripada Niyaz dan ahli keluarga Medina sendiri, Medina setuju untuk bertunang. Puas Niyaz mengajaknya untuk berkahwin namun Medina ni kategori keras kepala juga. Kalau korang baca... kadang-kadang timbul juga rasa meluat dengan kedegilan Medina ni. Sehinggalah ancaman dan ugutan daripada Firash yang menyebabkan berlangsung jugalah pernikahan mereka. Selepas Medina kahwin, Firash pun melangsungkan perkahwinan namun dalam masa yang sama masih lagi tidak berhenti-henti menganggu Medina. Pertemuan terakhirnya dengan Medina penuh dengan ugutan namun semuanya berakhir dengan kematian Firash dalam kemalangan. Dari sini barulah terbongkar sebab Medina tidak mahu menerima Firash kerana Firash sebenarnya ahli kumpulan gangster di KL.

Berakhir cerita Firash muncul pula langau Erianna. Erianna ni adalah anak kepada kawan ibu bapa Niyaz. Satu ketika Erianna ni pernah menjatuhkan nama Niyaz dan keluarganya apabila dia menuduh Niyaz merupakan ayah kepada kandungannya walhal dia tidak ada hubunganpun dengan Niyaz. Kemunculan semula Erianna memang menimbulkan kemarahan Niyaz. Walaupun secara luarannya, Erianna telah jauh berubah tetapi Niyaz tidak mempercayai niat Erianna mendekati keluarganya. Telahannya benar apabila Erianna tidak berhenti-henti untuk menganggu rumahtangganya dengan Medina atas alasan perasaan cinta terhadap Niyaz lahir tanpa dipinta.

Kemelut disebabkan Erianna semakin memuncak apabila keluarga Niyaz dengan senang hati menerima kehadiran Erianna dalam keluarga mereka. Malah Erianna turut diterima bekerja di bawah syarikat Niyaz. Amar kawan baik Niyaz yang telah jatuh cinta dengan Erianna turut sama tidak mempercayai Niyaz kerana terlalu mengikut rasa hati percayakan Erianna. Berbagai cara Erianna gunakan untuk mengoda Niyaz namun tidak berjaya kerana ketegadan Niyaz dan rasa sayangnya terhadap isterinya Medina. Hal ini memang mengeruhkan kebahagiaan rumah tangga mereka namun pasangan suami isteri ini tetap membina kepercayaan masing-masing sehinggalah segala muslihat Erianna ni terbongkar sewaktu dia menyeludup masuk ke dalam bilik tidur Niyaz dan Medina. Waktu Niyaz demam dan dalam keadaan kurang bertenaga menyebabkan dia tidak menyedari kehadiran Erianna yang tidur di sebelahnya. 

Kejadian itu benar-benar memberi tamparan hebat kepada Medina. Hilang terus kepercayaannya kepada Niyaz. Puas dia memujuk hatinya agar mempercayai suaminya namun dia tidak dapat menerima bayangan Erianna membelai suaminya. Tipikal perempuan yang begitu mengikut rasa hati he he...rasanya saya juga akan berkeadaan seperti Medina. Maka bermulalah episod pujuk-memujuk antara suami isteri ini. Niyaz sampai mengambil tindakan mengurung isterinya dalam hotel sehinggalah Medina menurut katanya untuk balik ke rumah mereka he he.

Erianna pula eemm....tipikal perempuan yang keras hati juga. Sentiasa merasakan dia betul. Dia masih mengharapkan kemaafan Niyaz dan Medina dan berharap mereka menerimanya. Malah Erianna masih mempergunakan Amar untuk kepentingannya. Nasiblah dia dah ambil keputusan untuk ke luar negara. Hubungan Amar dan Niyaz juga kembali baik dan HAPPY ENDING...k dapatan novel ni :-

JANGAN SALAHKAN TADKIR KERANA ALLAH TAK PERNAH TARIK BALIK ATAU KURANGKAN AKAL DI SAAT KITA DIUJI. OLEH ITU, GUNAKANLAH AKAL UNTUK MEMBUAT PERTIMBANGAN.

# Banyak lagi kisah lain ya...korang boleh baca...

12/60  CABARAN 60 BUKU SETAHUN
KOLEKSI BICARA NOVEL - 29 JANUARI 2019

No comments:

Post a Comment

MAMPUKAH AKU

PROLOG  Pergelutan dalam mengharungi kehidupan secara bersendirian bukanlah satu perkara yang mudah. Dalam usia yang masih muda dia terpaksa...