Friday 30 December 2022

NOVEL CINTA ASMA & FERHAD



 Image result for novel cinta asma & Ferhad

Dari mula lagi terdetik sudah di hati saya bahawa macam ada sesuatu yang akan mendatangkan ketidaksukaan saya terhadap perjalanan cerita dalam novel ini. Oleh itu, saya telah mengelakkan untuk membelinya. Namun ntah macamana sewaktu membeli novel dengan Love Novel Penerbitan, hati saya terdetik untuk membacanya sebab nampak macam jalan ceritanya best. Maka sayapun memulakan pembacaan.

Peringkat awal pembacaan.....memang sangat ‘sawit atau sweet’ juga cerita ni sampai macam terlebih-lebih pula...dah mula terdetik di hati...ni mesti ada konflik yang menyakitkan dalam cerita ni sebab ‘sawit’ sangat awal-awalnya....apabila saya teruskan pembacaan dan mula sampai kepada klimaks......rasa sesak di jiwa...nak teruskan pembacaan atau tidak sebab hati dah mula rasa tak selesa....hu hu

Namun saya gagahkan juga diri menghabiskan pembacaan walaupun dalam hati ni dah meronta GERAM yang teramat sangat......ahhaaa...inilah yang saya paling tidak suka dengan sikap saya sendiri....saya sukar untuk menerima sesuatu yang memang saya tidak suka.....kalau perasaan sebegini datang maka saya akan cuba untuk mula menganalisis perkara-pekara dalam cerita tersebut sehingga memeningkan kepala saya sendiri.....isssh tak suka betul...sebab tu saya tidak suka membaca sesuatu yang berat kerana saya jenis manusia kepala batu yang tidak boleh menerima sesuatu perkara yang saya anggap menyakitkan dengan mudah....saya akan mula memikirkan perkara tersebut dari aspek :-
      i.        Logik tak logik cerita tersebut
    ii.        Wajar atau tidak jalan cerita tersebut
   iii.        Wujud atau tidak cerita tersebut

Warrghh.....kalau benda ni sudah berlegar-legar dalam minda maka akan memakan masa yang lamalah melekat di minda tentang ketidakpuasan hati terhadap cerita ini maka saya terdorong untuk meluahkan segala rasa yang terbuku di jiwa hu hu...

Ooh ya...saya tak kata novel ni tak best atau saya mengkritik penulis ini cuma saya hanya ingin meluahkan apa yang saya rasa sebagai pembaca naïf yang berjaya terjentik emosinya melalui novel ini....ini bererti penulis novel ini hebat sebab berjaya menimbulkan pelbagai rasa dalam penulisannya...apabila saya mula rasa geram bererti penulis dah berjaya memaparkan konflik dengan baik dan apabila saya rasa sedih bererti penulis juga berjaya mewujudkan permainan emosi yang dalam....bukankah hebat penulis ini kerana saya memang terasa geram dengan jalan ceritanya sehinggakan saya menghempaskan buku ni selepas saya menghabiskan pembacaan saya he he......bukan marah tapi geram....umpama kita  tidak puas hati dengan mana-mana movie yang tidak berkenaan di jiwa...

Novel ini sebenarnya banyak memaparkan unsur pengajaran yang boleh diteladani jika kita benar-benar memahami yang tersirat di sebaliknya....namun saya yang tidak dapat menerima apabila penulis berjaya menjentik emosi geram saya dengan memisahkan hero dan heroin.....k yang itu blh terima lagi.....tapi apabila hero kahwin dengan perempuan lain warrgghhh....dah tak boleh terima he he....janganlah kahwin...saya ni umpama penonton filem Hindustan yang tidak boleh menerima sad ending...terukkan he he...

Lama saya berfikir selepas pembacaan dan cuba untuk menjernihkan emosi ekoran daripada cerita ini....kenapa mesti begitu.....oooh k....sel-sel otak saya dah mula menghubungkan jalinan ceritanya.....Ferhad berkahwin dengan Tiffany selepas hilang ingatan atas paksaan keluarganya....namun bila difikir balik.....alah...sebelum dia kahwin dengan Asma pun dia dah pernah tidur dengan c Tiffany tu....dengan istilah Friends with Benefit....walaupun dia tidak suka dengan Tiffany tetapi atas dasar desakan nafsu dan juga terhutang budi maka dia buat kemaksiatan dan bersetuju berkahwin dengannya....so tak kisahlah dia kahwin dengan Tiffany yang terlalu taasub dengan cintanya terhadap Ferhad....Cuma terubat sedikit rasa di jiwa apabila Ferhad tidak mampu mencintai Tiffany walaupun selepas berkahwin kerana dia merasakan jiwanya terisi dengan kerinduan terhadap seseorang tetapi dia tidak tahu siapa kerana diakan hilang ingatan selepas kemalangan......(saya dah legakan hati dengan yang ini)

Apabila dah tahu anak yang dikandung oleh Tiffany tu bukan anak dia...Ferhad masih berkeras untuk tidak mahu menceraikan Tiffany walaupun ayah kepada kandungan Tiffany iaitu Alex datang untuk memaklumkan cerita sebenar.....baru saya faham....mungkin Ferhad mahu bertanggungjawab terhadap Tiffany yang telah memeluk agama Islam kerananya dan mahu membimbing dia...dan Ferhad mungkin juga sakit rasa dikhianati sebab Alex itu adalah kawan baiknya namun sempat memadu kasih dengan isterinya....Ferhad juga mungkin rasa bersalah kerana layanan dingin terhadap isterinya itu yang menyebabkan Tiffany berlaku curang dengan Alex.....(k dah mula terima...logik...logik)

Kan saya dah kata apabila fikiran begini ada dalam minda maka logik atau tidak logik akan muncul.....saya mula mempertikaikan beberapa perkara :-
      i.        Hilang ingatan terhadap semua perkara yang berlaku sebelum kemalangan tetapi hal-hal dia dengan Tiffany seperti perasaannya terhadap Tiffany yang tidak boleh berubah kepada cinta boleh pula diingat.....huuuh....yang hairannya hanya Asma yang dia tidak ingat....kan tengok saya dah mula mempersoalkannya he he

    ii.      Fatin.....pembuat angkara....huuh....boleh pula dia benci c Asma ni tanpa sebab...hanya kerana dia cemburu neneknya melebihkan Asma sedangkan dia sendiri tidak digambarkan rapat dengan neneknya.....mungkin penulis nak bagitau bahawa Fatin ni memang jenis manusia yang berhati busuk.....membenci dan menganiayai orang lain walaupun tiada alasan yang kukuh...pelikkan...biasanya dalam novel akan diterangkan kenapa tapi Fatin ni membenci melulu....oooooh mungkin ni balasan pada kegagalan orang tua mendidik anak-anak mereka dan mengabaikan ibu sendiri.....mungkinlah

   iii.        Asma gadis muda anak yatim yang terpaksa berkahwin dalam usia 18 tahun akhirnya hidup menderita apabila mula kehilangan satu per satu orang tersayang....ibu dan nenek angkat meninggal...suami menghilang.....dia akhirnya bangun daripada kesulitan.....dia boleh pula menerima Tiffany tu dengan penuh rasa belas kasihan hu hu...dia yakin suaminya Ferhad akan berlaku adil......warrgghh...adakah lagi manusia setulus Asma.......kalau manusia mcm saya....kali pertama bertemu Ferhad...dah kena hadiah dengan penampar....tak kisahlah dia hilang ingatan atau tidak......hu hu.....

Saya hanya akan menulis tentang yang ini sahaja untuk novel ini....mohon maaf bukan tak best....kira best sangatlah tu sebab berjaya memgucar-kacirkan mood pembacaan saya he he....kiranya penulisnya berjaya menjentik emosi sebenar pembaca....korang bacalah.....best juga novel ni

SINOPSIS

Oklah......sedikit reviewlah.....Asma gadis berusia 18 tahun telah berkahwin dengan Ferhad yang 10 tahun lebih tua daripadanya. Mereka bersetuju untuk menikah bagi memenuhi permintaan Nek Som iaitu nenek Ferhad yang mahu Ferhad membantu Asma menyambung pelajaran namun Ferhad telah jatuh cinta dengan isterinya sendiri. Malangnya hubungan mereka ini diganggu dan dianiayai oleh Fatin Nur adik Ferhad sendiri sehinggakan mereka terpisah. Ini berlaku setelah Ferhad kemalangan dan hilang ingatan.....yang lebih sedih kisah Asma yang mengandung...melahirkan dan menjaga anaknya bersendirian....nasib baik ada kawan-kawannya yang membantunya......bayangkan dia terpaksa ke kuliah membawa anaknya yang masih kecil malah dituduh melahirkan anak luar nikah.....tulus betul hati seorang wanita bernama Asma...selebihnya korang bacalah ya

 Jiwaku terkurung dalam sangkar ketidakpuasan....bermakna kena baca satu lagi novel untuk mengubati lara di jiwa ha ha....

1 comment:

  1. Assalamualaikum sis.. Terima kasih di atas review dan komen yang diberikan.. Jangan serik baca novel saya akan datang ya😉😉😉

    ReplyDelete

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...