Friday 30 December 2022

SUAMIKU MR SPICY 2


Image result for novel suamiku mr spicy

Okei..ni sekuel untuk novel sebelumnya ya iaitu Suamiku Mr Spicy...saya ada juga buat review tentang novel pertama dalam blog saya...korang bolehlah cari. Kesinambungan daripada kisah pertama antara Noah dan Farihan. Kalau nak tau macamana mereka ni boleh berkahwin kenalah baca yang pertama ya he he sebab awal-awal novel ni memang nampak sangat kemesraan antara pasangan ini. Kebahagiaan mereka semakin mekar apabila Ehan disahkan hamil. Noah yang sebelum ni merupakan ketua gangster telahpun berubah selepas peristiwa kehilangan Ehan yang termasuk ke dunia bunian akibat perbuatan abang kandung dan bekas tunang Ehan.

Kegembiraan mereka kongsi bersama dengan ayah dan abang Ehan iaitu Hazeem. Hubungan Hazeem dan Noah juga semakin baik. Kerukunan keluarga mereka tergugat dengan kemunculan mak kandung Ehan yang telah melarikan diri bersama lelaki lain. Saya hampir tergelak apabila membaca nama ibu Ehan iaitu Rosmah oppps he he...tapi sebenarnya ibu Ehan ni tidaklah terlalu jahat tetapi disebabkan mengikut kehendak suami barunya iaitu Rahmat.

Rahmat telah menikam ayah Ehan di hadapan Rosmah sewaktu mereka tanpa malunya datang ke rumah itu untuk meminjam wang. Kesan tikaman itu menyebabkan ayah Ehan meninggal dunia. Hal ini menyebabkan Noah menjadi berang dan mula menjejaki mereka. Kemarahan Noah tidak semakin membara apabila Rahmat membuat pengakuan. Namun Rahmat dan konco-konconya terlepas ketia Ravi bodyguard utama Noah keluar. 

Rahmat telah mengatur rancangan untuk mengugut Noah dan sasaran mereka adalah Ehan. Peristiwa malang berlaku apabila kereta yang dinaiki oleh Ravi dan Ehan kemalangan selepas ditembak oleh Rahmat. Hal ini menyebabkan Ehan yang memang menunggu hari untuk bersalin, telah melahirkan anaknya dalam keadaan dia sendiri cedera parah. Namun malangnya Rahmat telah menculik bayi mereka.

Pastinya hal ini menjadikan Noah semakin berang. Dia berusaha menjejaki Rahmat dan akhirnya menemui mereka namun malangnya waktu itu bayinya telah mati. Part ni memang sedih tau...Rosmah cuba melindungi cucunya namun apalah kudrat yang dia ada malah dia juga dikurung oleh Rahmat. Ketibaan Noah ke tempat Rahmat membawa kepada pergaduhan mereka. Rahmat yang cedera akibat dibelasah dan ditembak oleh Noah, berjaya membalas menembak Noah sewaktu Noah teralpa seketika apabila mengetahui bayinya telah meninggal dunia.Kesempatan ni digunakan oleh Rahmat untuk melarikan diri. Dia telah melepaskan tembakan kepada Noah namun ibu mertua Noah iaitu Rosmah melindungi Noah dan terkorban.

Sedih sangat saat Noah menggali sendiri kubur anaknya menggunakan tangan hu hu dan tidak membenarkan sesiapa membantunya kerana dia tidak mahu apa-apa berlaku pada badan anaknya. Noah hanya mampu menangisi bayinya yang tidak bernyawa. Di sini peranan Ehan untuk menguatkan suaminya sangat penting. Ehan dan Noah saling menguatkan antara satu sama lain di saat mereka diuji dengan kehilangan bayi yang mereka nanti-nantikan selama ini berjaya mendamaikan jiwa saya bergetar hebat dengan situasi sedih itu. Akhirnya kebahagiaan milik mereka..k dapatan novel ni :-

  1. TAMAK MEROSAKKAN HIDUP MANUSIA
  2. HIDAYAH MILIK ALLAH
#Apa yang terjadi kepada Ravi, bodyguard kepercayaan Noah dan kawan bertikam lidah Ehan kerana dia juga turut cedera teruk dalam kemalangan itu.

#Apa penghujung kisah Rahmat. Apa pembalasan yang dia dapat? Korang carilah sendiri.

19/60 CABARAN MEMBACA 60 NOVEL SETAHUN
KOLEKSI BICARA NOVEL - 13 FEBRUARI 2019

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...