Friday 30 December 2022

NOVEL ISTERI TUAN IHSAN


Image result for novel isteri tuan ihsan

Wow....Nampaknya ini review novel pertama saya di tahun 2018......sudah lama saya tidak buat review novel. Banyak novel yang tertunggak untuk dibuatkan reviewnya. Sabarlah ya novel-novel sayang he he...pasti satu hari nanti anda akan saya masukkan dalam himpunan review Blog Bicara Novel. Ok...untuk melepaskan gian nak menulis review saya cari novel yang nipis sahaja supaya senang saya nak membelek dan mengingat semula jalan ceritanya.

Novel ini karya SARA KYOKO dan rasanya karya pertama beliau yang saya baca. Saya mula mencari novel ni selepas saya menonton drama adaptasinya lakonan Aaron Aziz bersama Amerya Rosli. Kejelitaan Amerya dan betapa coolnya Aaaron Aziz berlakon benar-benar memukau pandangan saya he he.....namun seperti biasa, pada saya....novel still the best...jadi....gigihlah saya mencari dan membeli novel ini .

Novel ni ceritanya simple sahaja...berkaitan dengan kisah seorang gadis yatim piatu bernama Seroja Irdina yang hidup sosial dan mementingkan kemewahan. Dia terpaksa tinggal bersama dengan kawan baik arwah ibunya iaitu Tuan Ihsan. Digambarkan Tuan Ihsan ini juga anak yatim yang akhirnya berjaya menjadi jutawan. Dahulu dia sebenarnya pernah menyimpan perasaan pada ibu Seroja iaitu Iman namun Iman memilih ayah Seroja walaupun mendapat tentangan daripada datuk kandung Seroja sendiri. Tan Sri Samsudin ni seorang yang sangat materialistik dan mementingkan darjat. Oleh itu, dia sangat membenci Iman dan Seroja kerana telah mencemarkan maruah keluarganya.

Ada beza watak Tan Sri Samsudin dalam drama dengan novel. Dalam drama tu banyak ditokok tambah kejahatan beliau mungkin untuk memanjangkan cerita sebab novel ni tidaklah tebal. Kalau dalam drama.....Tan Sri siap menghamilkan model yang dipergunakannya untuk menggoda Tuan Ihsan dan sampai dia menghembuskan nafas terakhir dia tetap tidak boleh menerima cucu kandungnya sendiri iaitu Seroja. Tetapi dalam novel Tan Sri akhirnya insaf. Dia juga dapat menerima Seroja sebagai cucunya. Dia tak mati dalam novel tapi wataknya dalam drama dimatikan dengan begitu tragik sekali....bezakan...korang akan sedar perbezaan tu....sangat ketara.

Sambung cerita semula...Seroja akhirnya berjaya membuka hati Pakcik Hotnya iaitu Tuan Ihsan. Kalau dalam drama .....punyalah gedik Seroja ni he he...sampai terlebih-lebih dah gedik dia tu ha ha....mereka akhirnya berkahwin dan mempunyai anak kembar tiga. Sewaktu Tuan Ihsan melamar Seroja dalam drama...alahai punyalah meremang bulu roma saya....rasa tak sanggup tengok...memang saya tak tengokpun....gelilah ha ha....tapi dalam novel k jer......k....itu saja ceritanya...nak tahu konflik feeling2 antara Seroja yang mengurat Pakcik Hot dan Pakcik Hot yang mengatur misi untuk menikah dengan buah hati nakalnya iaitu Seroja....korang bacalah ya. K dapatan novel ini ialah :-

1.    DARJAT BUKAN PENENTU AKHLAK YANG BAIK
-      Kedudukan kita sebagai penghuni bumi milik Allah bukanlah ditentukan oleh darjat kekayaan tetapi oleh kesungguhan kita beriman kepada Allah. Kekayaan dan kemewahan yang kita milik juga datang daripada Allah. Oleh itu, janganlah merendahkan keturunan orang lain semata-mata untuk menjaga darjat diri.

2.    CINTA TIDAK MENGENAL USIA
-       Memang betullah cinta itu tidak kenal usia. Tetapi perkara yang paling penting adalah mengawal maruah diri agar tidak terpedaya dengan pengaruh cinta. Apabila cinta tidak dikawal maka dikhuatiri nafsu pula menguasai diri. Seroja yang gedik ni bahaya untuk kaum lelaki he he nasib baiklah Tuan Ihsan si Pakcik Hot ni dah berumur maka bolehlah dia mengawal keadaan....kalau tak takut Pakcik Hot pun tersungkur juga ha ha....


#Seroja memang gedik....meremang bulu roma tengok dan baca kegedikan dia tapi Pakcik Hot memang cool dan tetap hot walaupun dah berusia he he.....gian menulis review dah terubat....lepas ni lagi ya....kita cari novel lain pula....stay tune....

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...