Friday 30 December 2022

NOVEL DR.ALPHA MALE



Image result for novel dr alpha male
 Sudah lama novel ini dalam simpanan saya tetapi sengaja saya lengah-lengahkan masa untuk membacanya kerana saya mahu satu masa yang betul-betul tenang untuk saya membaca novel ini.....hal ini disebabkan saya tahu kemampuan penulis ANJELL dalam menyampaikan karyanya bukan calang-calang...ini merupakan novel kelima hasil penulisannya yang telah saya baca maka sedikit sebanyak saya telah dapat gambaran cara penulisan beliau..... tambahan pula apabila saya membaca review pembaca yang lain....semua kata best.....

Fuuuh...amazing.....awal-awal cerita....saya seolah-olah memandai-mandai membuat ramalan tentang cerita ini....saya berandaian selepas ini....ini yang berlaku...tetapi saya agak terkejut apabila di tengah-tengah cerita tiba-tiba pula berlaku peristiwa hitam yang sangat saya tidak suka berlaku pada heroin.....sayakan tidak suka membaca sesuatu yang menyebabkan jiwa saya sesak he he....saya tidak suka novel yang terlalu sarat dengan penderitaan apatah lagi penuh dengan paparan kesulitan dan kelemahan hidup wanita seperti didera...dirogol....pelacur....hhuuuuuh....saya paling benci dengan cerita begini.....jadi saya teragak-agak untuk meneruskan pembacaan namun saya kuatkan hati saya kerana seperti yang saya katakan tadi penulis ANJELL ni bukan calang-calang...dan saya yakin hasil penullisan beliau tidak akan menghampakan saya.....seusai pembacaan...dapatannya :-

1.    KENALI PERASAAN ANDA SENDIRI.
-       Adakalanya dalam pembacaan saya berasa jengkel apabila balik-balik punca konflik dalam perhubungan ialah disebabkan oleh sikap manusia yang tersalah pilih pasangan. Tersilap menilai perasaan masing-masing. Dah tunang malah ada yang sudah kahwin sekalipun baharu sedar bahawa perasaannya terhadap pasangan mereka tidak mampu mencapai tahap CINTA....namun apabila saya fikir semula....benda ni juga berlaku dalam realiti hidup kita cuma mungkin tanpa kita sedari....sebelum melangkah kepada satu perhubungan yang lebih serius...kenali perasaan anda sendiri sama ada SUKA, SAYANG atau CINTA sebab ketiga-tiganya ada perbezaan yang nyata....adalah sangat menyakitkan apabila sudah terjalin sebuah ikatan barulah kita sedar bahawa kita tidak mengimpikan atau memaknakan perhubungan tersebut......jadi jangan terburu-buru.......

2.    BERTINDAK MELULU PERKARA SIA-SIA
-       Jangan terlalu cepat mempercayai sesuatu perkara yang disampaikan oleh orang luar berbanding dengan orang yang rapat dengan kita....kerana kita belum tahu niat sebenar orang tersebut. Langkah sebaik-baiknya adalah dengan melakukan siasatan dan berfikir secara rasional sebelum mengambil sebarang tindakan supaya tidak menghukum orang lain. Tindakan melulu bukan sahaja menyusahkan kita malah mungkin membahayakan orang-orang di sekitar kita. Oleh itu, berfikirlah sebelum bertindak agar tidak menyesal di kemudian hari.
 
3.    KEIKHLASAN KUNCI KEBAHAGIAAN HIDUP
-       Jika kita benar-benar ikhlas dengan sesuatu perkara maka ia akan memberikan ketenangan dalam hidup kita. Hidup yang tenang merupakan kunci kepada kabahagiaan hidup. Ikhlas penting agar setiap tindakan kita akan dilakukan dengan sepenuh hati tanpa ada unsur paksaan. Namun bukan mudah untuk kita menilai apatah lagi mengukur sejauhmana kesungguhan sesorang itu dalam menunjukkan keikhalasannya kerana ia merupakan sesuatu yang terlalu subjektif untuk dinilai. Walau bagaimanapun, keikhlasan ini mudah sahaja terpancar melalui raut wajah seseorang jika kita benar-benar mampu menilai setiap tindakan yang dilakunya.

SINOPSIS

Novel ini mengisahkan tentang seorang gadis bernama Tristin Hazel yang mempunyai sepasang mata yang berwarna hazel yang cantik. Dia telahpun bertunang dengan Iwan namun kesetiaannya dikhianati apabila Iwan menjalin hubungan cinta dengan sepupunya sendiri Safura. Hazel bertemu dengan Hilman yang menjadi pensyarahnya. Pertemuan demi pertemuan mereka sangat menghiburkan. Tambah mengejutkan apabila Hilman merupakan jiran kepada Hazel di kampungnya.

Satu peristiwa hitam telah berlaku dalam hidup Hazel. Dia menjadi trauma. Iwan menjadikan alasan tidak mahu berkahwin dengan gadis yang telah dinodai untuk memutuskan pertunangan mereka dan akhirnya berkahwin dengan Safura. Hazel melalui kegetiran hidupnya dengan berusaha untuk kuat. Setiap kali dalam kesulitan, Hilman sentiasa ada untuk membantunya. Hilman akhirnya menjadikan Hazel sebagai isteri walaupun dia tahu apa yang berlaku kepada gadis tersebut kerana pada malam itu....dialah orang yang telah menyelamatkan Hazel daripada mangsa kerakusan nafsu serakah lelaki misteri yang menodai Hazel (Saya dah mula membuat andaian bahawa lelaki itu sebenarnya Hilman he he).

Banyak peristiwa yang berlaku yang menimbulkan kecurigaan terhadap keselamatan Hazel. Dia tidak pernah putus daripada pemerhatian lelaki misteri tersebut malahan kesemua lelaki yang pernah menyentuhnya akan dicederakan kecuali Hilman. Oleh itu, pelbagai startegi telah dibuat untuk menangkap lelaki tersebut namun gagal sehinggalah Hazel menjalani latihan pratikalnya di sebuah syarikat. Akhirnya terbongkarlah identiti lelaki mental yang selalu menganggu hidup Hazel. Dia adalah peminat Hazel yang tidak boleh menerima kehilangan Hazel....banyaklah benda berlaku...korang baca eeh....sebab memang best giler ......ada unsur-unsur suspen dan kejutan yang banyak dalam novel ni he he...apa-apapun happy ending....yang pasti bukan Himan yang menjadi pencabul kehormatan Hazel....

#Saya terperasaan penulis ini....dia akan cuba membuat penampilan istimewa untuk watak-watak lain dalam novel sebelumnya dalam novel terbaharu...cthnya watak Nurin dan Harraz daripada novel Tundukkan Playboy Itu ada dalam novel Hero Seorang Cinderella dan dalam novel ini....watak Tengku Ian Uzzam dan Medina daripada Hero Seorang Cinderella.....agak menarik ya...sebab dia akan berjaya menggamit rasa rindu pembaca terhadap karya sebelumnya he he...

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...