Saturday 10 February 2018

NOVEL JIBRAEL


Image result for novel jibrael

Fuuh....ini novel kedua yang saya baca dalam tempoh satu hari....penangan dah lama tak membaca gamaknya...habis dua novel dalam satu hari he he.....kedua-duanya novel karya SUCI HIDAYAT.....Cuma daripada genre yang berbeza. Kalau novel yang pertama Tuan I Love You tu...lebih kepada genre komedi yang adakalanya saya tidak berkenaan dengan watak sengal dan gedik Ain maka novel yang ini berjaya mengubat kesebalan di jiwa dan ternyata karya yang ini memang saya suka dengan cara penulisan beliau he he....

Novel ini merupakan novel Badboy Project kedua yang saya baca. Sebelumnya adalah Qidran dan satu lagi yang masih dalam simpanan adalah Rafael. Apabila sudah membaca yang kedua...andaian saya bahawa novel Badboy Project mesti berpaksikan dendam ternyata betul. Cuma untuk rumus ketiga-tiganya sekali saya tidak berani kerana Rafael belum lagi saya baca.

Dendam pemusnah kepada jiwa seorang lelaki yang sebelum ini sangatlah baik, penyayang dan bertanggungjawab. Namun akibat angkara seorang Zara Azalea yang tergamak mencalar maruah Ku Jibreal sekeluarga pada hari pernikahan mereka menyebabkan Jibrael bertukar menjadi manusia pendendam. Apabila dendam mula menguasai maka secara tidak langsung segala sifat buruk yang lain akan muncul secara pakejnya. Dendam akan menjadi bara api yang akan menyalakan sifat kejam dan zalim sehingga hilang perkemanusiaan.

Jibrael menikahi Dara Adelia atas sebab inginkan zuriatnya. Dia memilih Dara untuk menjadi wanita yang melahirkan anaknya. Jibrael mendapatkan Dara dengan cara paksaan dan ugutan hutang budi. Dara yang pada waktu itu tidak ada pilihan terpaksa menerima tawaran Jibrael kerana mahu mendapatkan duit menanggung kos rawatan ibunya. Nasib saja Dara ini disukai oleh mentuanya Ku Jasmin dan Ummi Lisa maka terubatlah juga rasa duka di jiwa.

Perasaan bercampur baur saat Jibrael menjadikan Dara sebagai hamba abdi dalam rumahnya. Penyeksaan zahir dan batin terhadap Dara berterusan dan bertambah teruk apabila baran Jibrael datang. Saat Dara keguguran kali pertama sangat sedih apabila Jibrael menuduhnya sengaja mengugurkan kandungan kerana takut kehilangan Jibrael. Jibrael mengharamkan Dara untuk mencintainya. Jibrael memperkukuhkan ugutan terhadap Dara andainya dia tidak mengandung sehingga ulang tahun pertama perkahwinan mereka maka Dara akan diceraikan di hadapan semua orang. Waktu ni rasa nak hempuk jer kepala Jibrael.....kejamnya manusia....

Saat sedih pula muncul apabila tempoh Dara menyusukan anaknya Jazriel tamat seperti yang mereka persetujui. Part yang ini memang sedih beb....tak taulah pula kalau korang rasa biasa-biasa saja....saya sedih menggambarkan perasaan seorang ibu yang dipaksa meninggalkan anaknya yang baru berusia 6 bulan. Jangan kata Dara bodoh kerana telah termaktub gentian nyawa antara ibunya dengan anaknya dengan Jibrael sejak dari awal perkahwinan mereka. Namun tiba-tiba resah di jiwa saya kembali bersinar bahagia apabila penulis memutarkan plot.......Dara Adelia binti Zainal Abidin....aku ceraikan kau dengan ungkapan AKU CINTAKAN KAU.....

Fuuh.....senyuman saya melebar ha ha....puas hati sungguh...tak perlah tutup mata jerlah semua penyeksaan yang Jibrael buat pada Dara asalkan endingnya mereka mula bahagia ha ha.....saya puas hati betul dengan endingnya sebab betul-betul memuaskan hati saya. Kemunculan Azalea pun Jibrael buat tak layan malah siap tengking lagi...huuh....macam tu lah....jangan bagi muka...he he....HAPPY ENDING...k dapatan novel :-

1.    DENDAM PEMUSNAH HIDUP
-      Dah banyak  kali dah saya ingatkan diri saya tentang hal ini. Banyak benda yang berlaku di persekitaran kita yang digambarkan dalam novel  berpunca daripada dendam kesumat yang membakar jiwa. Jika kita boleh berlapang dada dengan apa yang berlaku..kesannya tidaklah dua tiga kali ganda menghentam jiwa sehingga melenyapkan nilai perikemanusiaan dalam diri. Memang perkataan MAAF sukar untuk dilafazkan tetapi sekurang-kurangnya kita cuba untuk membuka sedikit ikatan dendam itu agar mampu menjalani kehidupan dengan lebih tenang.

2.    REDHA DENGAN ATURAN ALLAH
-       Sejauhmanapun kita merancang jika itu bukan yang terbaik maka kita tetap tidak akan memilikinya. Berusahalah untuk redha walaupun memang perit dan menyakitkan kerana di penghujungnya pasti Allah berikan yang terbaik. Apa yang penting usaha dan pengharapan yang tak pernah putus kepada Allah pemilik setiap helahan nafas kita.

#Qidran dan Jibrael sudah kutakluki....kini hanya tinggal Rafael menunggu masa ha ha...oh ya....Zara Azalea dan Dara Adelia....ada sesuatu antara mereka yang menyebabkan Jibrael memilih Dara sebagai wanita pilihannya. Nak tau apa...saya tinggalkan untuk korang rungkai dalam novel ini ya...he he...

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...