Saturday 24 February 2018

NOVEL CINTA YANG PULANG


Image result for novel cinta yang pulang

 Novel ini merupakan karya WAWA AKIL. Rasanya ini novel pertama karya beliau yang saya baca. Dalam simpanan ada beberapa buah lagi yang belum sempat dibaca sebab saya beli buku ni secara kombo....memang jimat he he. Selesai sahaja saya membaca novel Pilihan Hati Mr Milionaire..saya teringin untuk membaca sesuatu yang santai untuk menenangkan jiwa sebab novel sebelumnya tu agak merumitkan minda pembacaan saya he he.....novel tu banyak sangat konflik walaupun ia hanya berkisar dendam disertakan pula dengan khilaf manusia hedonisme menganggu jiwa saya...ooh ya saya ada buat review tentang novel tu dalam blog ni jadi korang bolehlah baca.

Berbalik semula pada novel ini....fuuh...pilihan yang tepat ha ha...novel ni sangat santai...plot cerita yang menyenangkan. Malahan membuatkan saya sangat terhibur. Saya boleh ketawa sorang-sorang sampai husband naik pelik dan siap tanya kenapa ketawa. Tak adalah kelakar sangat tetapi gelagat adik-adik kembar Dina tu sangat mencuit hati saya. Unsur humor penulis ni sangat baik.

Kisah ni tentang Adina Insyirah yang pernah disakiti oleh Noah Imran ketika mereka berusia 17 tahun. Noah telah menuduh Dina menyebarkan gambara tidak senonoh kekasihnya Thia. Noah telah mengeluarkan kata-kata makian dan hinaan yang betul-betul merenggut maruah diri Dina. Selepas peristiwa itu, Dina dan keluarganya telah berpindah ke Australia kerana ayahnya berkerja di sana. Selepas sahaja pemergian Dina, terbongkar kisah sebenar bahawa penyebaran gambar itu bukan dibuat oleh Dina. Noah menyimpan rasa sesalnya yang tidak berkesudahan. Selama 12 tahun dia menunggu semoga ada ruang untuknya memohon kemaafan.

Mereka ni sebenarnya tinggal berjiran. Setelah 12 tahun Dina sekeluarga telah kembali ke rumah mereka. Noah yang juga sudah mula tawar hati dengan Thia yang terlalu sosial mula merasa rindu dan ingin bertemu dengan gadis yang pernah dizaliminya satu ketika dulu. Pertemuannya dengan Dina semula membuka lembaran baru untuk Noah kerana dia mula jatuh cinta pada gadis tersebut. Tetapi berbeza dengan Dina sebab yang ada dalam dirinya hanyalah rasa dendam dan marah yang tidak berkesudahan terhadap lelaki yang sanggup menghinanya satu ketika dulu. Namun jauh di sudut hati Dina, dia masih menyimpan satu rasa terhadap lelaki itu.

Noah berusaha untuk memikat hati Dina. Dia mendapat bantuan dan sokongan daripada kedua-dua belah keluarga. Malahan atas bantuan ibu-ibu mereka Dina telah dipaksa menjadi PA Noah....maka senanglah kerja Noah he he buah hati sentiasa ada di depan mata. Tambah syok adik kembar Dina juga menyokong Noah menjadi abang ipar. Gelagat mereka nilah yang menghiburkan hati. Namun biasalah mesti ada langau yang munculkan. Thia yang sudah berpasangan dengan Noah selama berbelas tahun mana mungkin menerima kenyataan. Penat Noah terangkan tapi Thia tetap dengan pendirian. Urusan Thia ni mendapat sokongan daripada Datuk Saziman yang menyimpan rasa tercabar terhadap Dina kerana dia jenis lelaki gila yang  pantang perempuan tidak tunduk kepadanya.

Thia telah mengatur rancangan menculik Dina dengan kerjasama Datuk Saziman namun Thia bertindak terlebih awal. Ketika penculikan itu, Thia dan Datuk Saziman berebut nakkan Dina. Nasib tidak ada apa yang buruk berlaku pada Dina kerana bantuan tiba tepat pada masanya. Selepas itu...HAPPY ENDING...k dapatan novel :-

1.    SEKALI KITA DILUKAI MAKA KESAN LUKANYA KEKAL TERPAHAT
-      Betullah kata-kata itu lebih tajam daripada mata pedang. Sekali kita mengeluarkan kata-kata yang menyakiti hati orang maka sampai bila-bila kesan lukanya akan kekal dalam hati orang tersebut. Nak mengubati hati yang sudah terluka bukanlah satu perkara yang mudah. Oleh itu, berhati-hatilah dalam pertuturan kita.

2.    JANGAN MEMBINA HARAPAN PADA ORANG LAIN
-       Jika tidak mahu sesuatu perhubungan itu menjadi lebih rumit pada masa hadapan maka jangan awali atau mulai perhubungan itu dengan satu kemesraan yang mungkin disalahertikan oleh orang lain. Jika tidak mahu musibah melanda kerana disebabkan perasaan manusia sanggup bertindak di luar akal waras mereka maka bataskanlah tahap pergaulan anda.

#Apa yang terjadi pada Thia dan Datuk Saziman.....korang baca ya....dan macamana kelakarnya adik-adik kembar Dina dan  rakan-rakan mereka menyokong usaha Noah memikat Dina korang baca juga he he.....


#Di awal-awal penulisan blog, saya suka berikan sinopsis penuh tapi ada orang tegur nanti katanya orang langsung tak baca novel tu...alahai macamlah saya tulis novel penuh he he...maka saya mulakan tinggalkan sedikit persoalan bukan nak mengikut telunjuk atau pendapat orang tapi saja nak buat korang penasaran sedikit he he.....

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...