Saturday 7 October 2017

NOVEL EKSPERIMEN CINTA

Image result for novel eksperimen cinta



Ini pula novel kedua ANJELL yang saya baca. Bezanya yang ini saya tengok dahulu melalui drama kemudian barulah saya dapatkan novelnya sebab saya rasa tidak puas melihat drama tersebut he he…jauh di sudut hati saya berkata-kata…novel mesti lebih best…dan ternyata telahan saya tepat…saya lebih menyukai novel daripada jalan cerita dalam drama walaupun tidaklah lari jauh. Saya selesa dengan lakonan hero namun saya tidak berapa selesa dengan lakonan heroin yang saya rasa lari jauh daripada gambaran perwatakan untuk Mia dalam novel…he he..dan yang paling saya tak gemar ialah….heroin part2 romantispun blh ketawa mcmanalah nak real ha ha…..

Seperti novel pertama karya beliau yang saya baca….kelebihan penulis ini tidak dapat dinafikan dalam mengembangkan cerita sehingga membuatkan pembaca terbuai dengan perasaan ingin tahu yang kuat kerana adakalanya perkembangan plot cerita berputar daripada jalan cerita asal….biasanya perasaan sebeginilah yang menjadikan pembacaan bertambah seronok he he….mcm-mcm perasaan yang ada….sedih, marah, lucu….sebab itu saya suka membaca karya beliau. Tidak hairanlah….karya beliau semuanya tebal-tebal belaka he he…oleh sebab saya dah tgk dalam drama maka saya mengambil masa yang agak panjang sedikit membaca novel ini…..lebih daripada 24 jam sebab berhenti2 he he….

Walaupun masih mengekalkan gaya penulisan yang bersahaja….saya suka bahasa-bahasa yang digunakan oleh penulis ini sebab sangat santai…dan itulah yang menjentik rasa lucu sehingga membuatkan saya ketawa terbahak-bahak sendiri. Adakalanya bahasa yang beliau gunakan terlalu santai sehingga saya sendiri jarang mendengar penggunaanya. Cara ANJELL menulis juga sangat mudah untuk difahami. Bahasa-bahasa yang mudah ini menjadikan pembaca seperti saya lebih selesa untuk memahaminya dan seronok membacanya. Itu belum lagi ditambah dengan perjalanan dan gambaran perwatakan watak yang saya rasa real tergambar di ruang minda saya….fuuh….memang hebat penulis ini…patutlah semua bukunya menjadi best seller dan didramakan…

Dapatan saya dalam novel ini ialah :-
1.    DENDAM HANYA MEMAKAN DIRI MAKA PENAWARNYA IALAH SEBUAH        KEMAAFAN YANG AMAT MENYAKITKAN
-       Apabila hati  disakiti maka adalah normal untuk seorang insan biasa seperti kita untuk terluka. Kadangkala luka dalaman yang ditanggung lebih menyakitkan daripada luka luaran yang dapat dilihat dengan mata kasar.  Lebih parah apabila orang yang mengkhianati kita adalah orang yang rapat dan sentiasa berada di hati kita sepanjang masa. Bayangkanlah jika anda berada di tmpt yang dikhianati oleh saudara kandung dan buah hati sendiri. Namun dendam yang tersimpan dalam hati akan tambah menyakitkan jika hati tidak mampu untuk mengungkapkan rasa maaf. Mungkin bukan mudah untuk memujuk hati supaya menerima bahawa dia bukan jodoh kita tetapi jika inginkan kehidupan yang lebih tenang....ayuh belajarlah untuk memaafkan.


2.    JANGAN MEMPERGUNAKAN ORANG LAIN UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI
-       Jangan terlalu angkuh dengan kelebihan diri apatah lagi menggunakannya untuk menakluki orang lain. Perasaan suka merupakan sesuatu yang terlalu subjektif dalam diri setiap manusia. Oleh itu, ia bukanlah sesuatu yang boleh dipaksa-paksa. Mempermainkan perasaan orang lain adalah satu perkara yang seolah-olah merendah-rendahkan maruah dan martabat orang lain. Sehebat manapun kemampuan kita tetapi percayalah, ia hanya akan menimbulkan sebal dalam diri orang-orang yang kita pandang rendah.

3.    PERASAAN CINTA ADALAH ANUGERAH ALLAH.
-       Setiap manusia Allah kurniakan dengan sekeping hati yang memang telah diselitkan dengan perasaan halus untuk disayangi dan menyayangi. Seiring dengan itu, Allah juga kurniakan kita akal untuk menilai dan menggunakan perasaan tersebut di landasan yang betul. Nasihat orang tua...jangan terlalu sombong dengan perasaan benci kita terhadap orang lain kerana kita mungkin akhirnya akan mempunyai perasaan terhadap orang tersebut...maksudnya...takut Allah bolak balikkan hati kita maka bercintalah kita dengan orang yang kita benci sebelum ini he he....ibu saya selalu berpesan....benci orang jgn sampai ke tulang takut nnti menggigit tulang sendiri dan cinta orang jangan sampai ke hati nnti takut makan diri..tinggalkan sedikit untuk diri kita supaya kita mampu belajar untuk mengawal perasaan benci dan sayang dalam diri kita....


SINOPSIS NOVEL

Novel ini mengisahkan tentang Tengku Adrian yang telah menyimpan dendam kesumat dalam hatinya sejak kembarnya sendiri mengkhianatinya. Tengku Adrian tdk dapat menerima apapun alasan perkahwinan antara kembarnya dengan teman wanitanya sendiri apatah lagi bukan setakat dirinya yang terluka tetapi juga bekas teman wanita adik kembarnya sendiri yang akhirnya meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya sewaktu hendak menghalang Tengku Adrian untuk berjumpa dengan kembarnya.

Oleh itu, Tengku Adrian telah menyimpan perasaan dalam diri bahawa tiada lagi istilah CINTA dalam hidupnya. Namun atas desakan untuk memmbuktikan kepada mereka yang telah mengkhianatinya bahawa dia juga boleh hidup bahagia akhirnya dia mempergunakan Damia Farisha untuk bekerjasama dengannya menjalankan rancangan EKSPERIMEN CINTA.

Damia Farisha yang tersepit dengan ugutan dan lamaran Tengku Adrian akhirnya bersetuju dengan lamaran tersebut kerana takut akan menyusahkan lebih ramai orang. Hal ini disebabkan Tengku Adrian mengugut akan menarik sponsor projek terhadap syarikat tempat Damia bekerja seandainya Damia menolak lamarannnya. Dalam proses mereka menuju gerbang perkahwinan ini banyak pekara lucu berlaku he he.....memang mencuit hati...tetapi klu ditengok dalam drama...saya agak terganggu sedikit kerana heroinnya nmpk tdk dpt melakonkan watak tersebut dgn baik...dia jadi kalut dan tertawa pada saat-saat yang sepatutnya tdk memerlukan dia beraksi begitu.....

Dalam tempoh perkahwinan tersebut, Tengku Adrian akhirnya kalah dalam perasaan egonya sendiri. Dia akhirnya mula jatuh cinta dengan isteri sendiri namun mestilah ada watak penganggu....he he...jeng jeng....Sally muncul menganggu kehidupan mereka dengan mendakwa bahawa dia telah mengandungkan anak Tengku Adrian....kejadian ini pula berlaku saat Damia juga sedang mengandung...namun atas bantuan rakan Damia yang sepatutnya bersubahat dengan Sally tetapi telah berpaling tadah kerana dia lebih suka dengan kejujuran dan keikhlasan Damia dalam persahabatan.....saya suka sangat sewaktu Sally tu mengaku dpn mak bapa Tengku Adrian dan akhirnya dia sendiri yang mendapat malu.... lebih seronok lagi Tengku Adrian menafikan sepenuhnya dan malah membantah cadangan ayahnya untuk berkahwin dengan Sally.

Oh ya apa yang berlaku dengan Tengku Adrian dan kembarnya....akhirnya dendam Tengku Adrian hilang juga apabila akhirnya Seri bekas kekasih dan juga merangkap iparnya....telah meninggal dunia...hal ini memberikan kesan yang hebat kepada Tengku Adrian....dia mula belajar memaafkan...dan akhirnya atas dorongan isterinya Damia...dia akhirnya dapat menerima dan memaafkan saudara kembarnya....

Ending......mestilah happy ending....tak ada novel yang saya baca tpi tdk happy ending...bikin pening kepala saja he he.....Tengku Adrian kembali kepada Damia...sahabat Damia juga akhirnya berkahwin dengan saudara kembar Tengku Adrian.....



Banyak pekara yang berlaku dalam hidup kita bukan seperti yang kita impikan namun itulah yang perlu kita hadapi....adakalanya apabila selesai membaca novel saya banyak mengaitkannya semula dengan kehidupan sama ada yang berkaitan terus dengan diri sendiri atau yang berlaku dalam kalangan masyarakat kini....

Adakalanya terlalu mudah kita menanggapi bahawa kita akan mampu untuk melakukan semua pekara asalkan kita bersungguh-sungguh dan punyai kelebihan sama ada dari segi kuasa ataupun harta...tetapi kita lupa bahawa ada lagi satu kuasa besar yang menentukan semuanya iaitu kuasa ALLAH.....kuasa yang kita tidak mampu untuk pertikaikan lagi...

Susah untuk menyakinkan dan menguatkan hati apabila berlaku sesuatu yang sukar diterima tetapi apa lagi yang mampu kita boleh lakukan selain daripada belajar untuk reda kerana semakin kita menolak maka semakin kuatlah juga penyeksaan dalaman kita.....cuba salami watak Tengku Adrian...walaupun dia ada silapnya dalam perhubungan dengan Seri namun mampukah kita tersenyum saat mengetahui teman wanita berkahwin dengan saudara kandung sendiri...amat perit...tapi itu nilai kehidupan yang perlu dilalui.

CINTA TIDAK SEMESTINYA MEMILIKI.....saya betul-betul tidak suka dengan pernyataan ini he he....emangnya perlu bagaimana untuk kita memiliki cinta....aduh...susah banget sih....apa-apapun....kita tidak tahu apa yang akan berlaku di hadapan kita maka oleh itu....mohonlah kekuatan daripadaNya pemilik segala ketentuan dan penentu kepada arah hidup kita.....


No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...