Wednesday 18 December 2019

TQ KAPTEN


Image result for NOVEL TQ KAPTEN

Karya QASH IRDINA yang pertama saya baca. Nama-nama pena yang cantik-cantik macam ni biasanya menjadi trend penulis kini. Dah lama sangat tidak membaca buku keluaran Love Novel. Dahulu banyak buku-buku penerbitan ini yang telah saya baca. Saya tergerak membaca cerita ni sebab ada kawan yang rekomen kata ceritanya best. So sayapun mulakan pembacaan.

Secara keseluruhannya, apabila anda membaca novel ni, ia ala-ala drama popular Korea DOTS tapi bukan semua tau... sebab tu saya kata ala-ala. Ada sedikit persamaan seperti latar cerita ini yang banyak berkisar tentang dunia ketenteraan. Kalau dalam DOTS kapten tentera dengan doktor yang ni pula kapten tentera dengan wartawan.

Nama watak dalam novel ni membuatkan saya hampir tertukar jantina he he sebab heroin nama Mikayla (ala-ala nama lelaki) manakala heroin pula Dhiya(kan nama perempuan tu he he). Pertemuan mereka bermula sewaktu Kay yang kelaparan mengusap perutnya disangkakan mengandung oleh Dhiya. Cerita mereka terus berkembang apabila Dhiya dan sahabatnya membantu Kay yang diragut. Nasib Kay bertambah malang apabila dia pengsan akibat tekanan darah rendah menyebabkan Dhiya' terpaksa membawanya ke hospital. Di situlah permulan perkenalan Dhiya' dengan keluarga Kay yang memang baik. Dhiya' yang telah membawa Kay balik dengan selamat ke Cameron Highlands. kebetulan mereka juga dalam perjalanan bercuti di sana. 

Perkenalan singkat antara mereka tidak sempat mekar disebabkan ketidaksanggupan Kay berhadapan dengan kesibukan Kapten Dhiya' (ni yang saya kata ala-ala DOTS he he perasaan tak). Kay mengambil keputusan untuk tidak meneruskan perhubungan mereka. Namun atas arahan Encik Ziyad peminat setia Kay, dia terpaksa membuat dokumentari ketenteraan. Oh ya, Kay ni wartawan terkenal tau...semua orang kenal dia...selalu masuk tv. Dalam dokumentari itu dia sekali lagi bertemu dengan Kapten Dhiya'. Memang kena habis-habisanlah dia oleh Kapten Dhiya' yang seolah-olah sengaja mengenakannya selepas dia menolak lelaki itu. Pengakhiran mereka di sini tidak berapa baik apabila Kay percaya bulat-bulat gurauan Amsyar yang mengatakan Kapten Dhiya' bakal berkahwin dengan Kapten Emily.

Sekali lagi takdir menemukan mereka apabila Kay diminta untuk membuat liputan tentang misi pengaman di Beirut. Di sinilah kisah cinta mereka semakin tersulam indah. Kata janji dan cinta dilafaz bersama. Ada juga peristiwa cemas yang melibatkan Kay namun kemunculan Kapten Dhiya' pasti akan menyelamatkannya. Ujian dalam perhubungan mereka bermula apabila Kay kembali ke Malaysia dan Kapten Dhiya' masih di sana. Perkenalan Kay dengan Tengku Zafriel dijadikan alasan untuk keregangan hubungan mereka. Namun ada cerita di sebaliknya.

Kapten Dhiya' semakin menjauhkan diri daripada Kay. Kay tidak tahu apa-apa dengan punca Kapten Dhiya' memutuskan perhubungan mereka, Kay frust menonggeng dan ini menjadikan hubungannya dengan Tengku Zafriel semakin rapat walaupun hati Kay masih tidak mampu untuk melupakan Dhiya'. Hal ini berterusan sehinggalah pada malam sambutan hari lahir Kay dan malam Tengku Zafriel nak melamar Kay, Kapten Emily telah membongkar rahsia yang menghalang hubungan Kay dan Kapten Dhiya'.

Tengku Zafriel juga tidak lagi meneruskan niat untuk melamar Kay selepas dimaklumkan cerita sebenar. Akhirnya hubungan Kapten Dhiya' dan Kay pun berlangsung baik sehingga mereka akhirnya berkahwin. Kapten Emily pula diberi hint oleh penulis couple dengan Tengku Zafriel...mungkin next novel kot he he...manakala kawan membawang c Kay...Elda pula berkahwin dengan bos mereka Encik Ziya...and then HAPPY ENDING....k dapatan novel :-

  1. JAGA PERASAAN SENDIRI JIKA TIDAK MAHU TERLUKA.
  2. KESETIAAN TIADA ERTINYA TANPA SATU KEKUATAN JALINAN PERASAAN.

# Kapten Emily ni ada kaitan dengan Kay tau. Walaupun pada awalnya hubungan mereka tidak berapa baik namun akhirnya mereka menjadi rapat...apa hubungan mereka...korang baca.

# Apa punca dan siapa dalang penyebab hubungan Kapten Dhiya' dan Kay berantakan...kenapa dia berbuat begitu...sedih tau part ni he he....korang kaji sendiri baru ada feel

# Kay ni menyimpan satu kerinduan yang mendalam terhadap seseorang yang begitu penting dalam hidupnya...siapakah orang itu....korang cari sendiri dalam buku ni k he he


7/60 CABARAN 60 BUKU SETAHUN
KOLEKSI BICARA NOVEL - 17 JANUARI 2019

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...