Friday 20 December 2019

KERANA DIA LELAKI ITU

Image result for KERANA DIA LELAKI ITU
Omo omo omo...he he..menyesal saya peram buku ni lama-lama. WAWA AKIL memang antara penulis yang saya minati. Teknik penulisan beliau yang santai dan bersahaja disulam dengan penggunaan bahasa yang selamba mampu mencuit hati pembaca. Dalam masa yang sama, pelbagai emosi turut dibangkitkan seperti sedih, marah, geram dan gembira. 

Kisah sedih yang menyelubungi keluarga gadis jelita Sara Khadeeja. Ketika usianya baru sebulan, dia telah diserahkan kepada keluarga angkatnya. Hal ini disebabkan perpisahan antara walid dan mummynya disebabkan perbezaan darjat. Ibu Syed Hisyam iaitu Puan Seri Anom bermati-matian menghancurkan rumahtangga anaknya sendiri. Akibat tidak tahan dengan ugutan dan tekanan ibu mentuanya maka Nabila telah meminta Syed Hisyam ceraikannya. Syed Hisyam terpaksa melafazkan talak pada waktu itu kerana tidak mahu melihat isterinya tertekan dengan keadaan mereka. Ini kisah sedih, permulaan hidup seorang Sara Khadeeja.

Di sebalik kesedihan itu, Sara yang masih kecil membesar dan dididik dengan sempurna serta penuh tanggungjawab oleh keluarga angkatnya iaitu Hendan + Aminudin yang juga merupakan sahabat baik kedua-dua ibu bapa kandungnya. Baik sangat keluarga ni. Mereka tidak pernah menyisihkan Sara dan mereka juga tidak pernah menyembunyikan status Sara sebagai anak angkat. Malahan, Datin Seri Hendan sentiasa bercerita tentang walid dan mummynya kepada Sara agar anak gadis itu tidak menyimpan dendam atau rasa marah terhadap ibu bapa kandungnya yang menjadi mangsa keadaan. 25 tahun Nabila dan Syed Hisyam menghilangkan diri. Setiap bulan Nabila tidak pernah lupa mengirim nafkah untuk Sara dan setiap tahun akan mengirim hadiah hari jadi untuk anaknya.

Sara yang mewarisi kejelitaan mummynya dan muka ala-ala Arab walidnya menjadikan dia gadis idaman abang angkatnya sendiri iaitu Gibran Addin. Begitu juga dengan Sara. Dalam diam, kedua-duanya menyimpan rasa yang sama namun kerana status membesar bersama dan konsep adik-abang menyebabkan kedua-duanya menyembunyikan perasaan masing-masing.

SCENE I

"Along ni kan. Takkan puji sikit dah kata jatuh cinta. Tapi kan kalau dia jatuh cinta dengan Maira alahai untungnya...handsome gila,"

"Tapi sayangnya, dia tak syokkan Maira..dia," sengaja dia tidak menyambung kata-katanya.

"Habis tu syok siapa?" soal Gibran Addin. Pintu biliknya dibuka. Di belakang si adik setia mengekori langkahnya.

"Dia syokkan kakak. Ada ke patut dia ingat along kekasih kakak. Bila Maira cakap kakak dan along adik beradik punyalah berseri muka dia," dia bercerita.

Tanpa dia sedari ada wajah yang berubah mendengar kata-kata itu. Gibran Addin mendengus.

"Long kita nak dapat ipar erk,"soal Maira. Langsung tidak mempedulikan wajah abangnya yang berubah.

Dari tadi lagi dia mahu melompat tinggi tetapi cuba ditahan rassa hatinya. Yes! Along cemburu, ada peluang ni, desisnya.

SCENE II

"Long agak-agaklah nak berlakon sibuk pun. Takkan tilik fail kosong," makin kuat dia mentertawakan si abang.

"Mengakulah long...kalau tak melepas Tak salah along jatuh cinta pada kakak. Along bukan mahram kakakpun. Kakak halal untuk along nikahi," dia membuat perangkap samar lagi.

"Maira ni dah kenapa?,"marah Gibran Addin. Sakit pula telinganya mendengar ketawa si adik.

"Budak kecik jangan nak melalut boleh tak. Duk cerita yang bukan-bukan ni. Melalut sejak tadi," marah Gibran Addin.

Adik tak mungkin akan jadi kekasih. Seorang abang takkan biarkan hatinya berubah. Adik tetap adik.

SCENE III

"Kau okey tak ni?" soal Ziyyad. Tenang saja dia memandu keluar dari ibu kota menuju ke Office mereka di Pandan Indah.

"Aku okey. Apa hal tak okeynya. Tapi alang-alang kau dah tanya ni, aku ucap terima kasihlah sebab kau ambil berat pasal aku," perlahan saja suara Gibran Addin.

"Alhamdulillah. Kau mengakulah ni?" tanyanya lagi.

"Ya Allah...nak mengaku apanya?" dia masih buat-buat tak faham

Ziyyad tarik nafas. Buatlah muka blur macam tu, nanti tak pasal-pasal menangis tak berlagu nanti. Geram sungguh dengan sikap temannya itu.

"Mengaku apa yang aku nampak depan mata tadi. Kalau kau tak ada hati dengan Sara, kau tak jadi macam tu bila tengok Sara dengan si Fadh tadi.

"Jadi macam mana? Nampaknya orang lain pula lebih tahu pasal diri aku berbanding aku sendiri," dengus Gibran Addin.

SCENE IV

"Hissh, terputus pula," rungutnya.

"Bukan terputus tu. Entah-entah adik kau sengaja putuskan," saja Ziyyad menambah bara di hati Gibran Addin.

"Barulah padan muka kau," tanpa perasaan Ziyyad berkata. Perlahan saja nada suaranya tapi jelas di pendengaran Gibran Addin.

"Kau ni kenapa? Dari tadi tak habis-habis nak menyakitkan hati aku," marahnya. Wajah bersahaja temannya itu dipandang dengan pelbagai rasa.

"Laaa...kau terasa ke ? Ingatkan Gibran Addin Datuk Seri Aminuddin tak ada perasaa." sinis lagi bunyi itu.

Gibran Addin mengelu.

"Kau nak aku buat apa? Sara itu adik aku. Aku membesar dengan dia. Dari kecil kami bersama. Dalam hati dia, aku hanya seorang abang, Along pada dia. Aku tempat berlindung dia selama ini," Matanya dihala ke luar tingkap kereta.

"Maksudnya kau dah mengaku. Kau ada rasa pada Sara?Bravo...bravo akhirnya lelaki ego, lelaki degil macam kau tunduk juga dengan rasa itu."

Namun apabila Fadh Idhlan mula menunjukkan kesungguhan untuk mengurat Sara, Gibran Addin jadi tak ketentuan. Dia mula berperang dengan emosi dan perasaannya sendiri. Walhal pada masa yang sama dia tetap melayan Suriana yang dianggapnya tidak lebih sebagai adik untuk test perasaan Sara. Apabila Gibran sudah tidak mampu untuk membendung perasaanya melihat hubungan Sara dan Fadh yang semakin rapat, Gibran telah mengambil langkah menggunakan walid Sara iaitu Syed Hasyim sebagai perantaraannya. Maka berlangsunglah kisah nak mereka bertunang tetapi dalam sekelip mata majlis pertunangan diubah kepada pernikahan pula. Tak ada konflik pun sebab Fadh dan Surianna bukanlah langau tegar he he sebab tu saya suka penulis ni. Tidak merumitkan konflik langau tu.

Kisah pertemuan anak-beranak ni cukup meruntun jiwa saya hu hu. Rasa hampir nak menitis air mata. Saat kali pertama berjumpa dengan walidnya, pengsan Sara tu sebab terlalu terkejut. Bayangkanlah dah 25 tahun berpisah. Masa perkahwinannya pula dia dikejutkan dengan kehadiran mummynya nasib kali ni Sara dah tak pengsan lagi he he. Misi Sara dan Gibran pula bermula untuk menyatukan semula walid dan mummynya dan usaha mereka berjaya apabila Hisyam dan Nabila masih lagi menyimpan rasa yang sama walaupun telah terpisah 25 tahun. Majlis perkahwinan kedua merekapun dalam keadaan yang meriah. Tambahan pula, dengan kehadiran Tan Sri Syed Bakhtiar dan Puan Seri Anom yang telah insaf dengan kesalahannya selepas anak sulungnya meninggalkan mereka. HAPPY ENDING...fuuh puas weii baca cerita macam ni.....sekarang ni pun ntah dah beberapa kali ulang baca he he...k dapatan novel :-

  1. DARJAT TAK DIBAWA MATIPUN. LEBIH BAIK UTAMAKAN KASIH SAYANG KERANA SEKALI RASA ITU HILANG DATANGLAH SETINGGI MANA DARJAT SEKALIPUN TAK AKAN MAMPU UNTUK MEMBELINYA.
  2. PENYESALAN ITU SANGAT MENYAKITKAN. OLEH ITU, KITA PERLU BERFIKIR LEBIH DALAM SEBELUM BERTEMU DENGAN ERTI SEBUAH PENYESALAN.

# Oh ya...Sara dan Fadhlan tu sebenarnya selepas dibongkar-bongkar ceritanya ada hubungan juga tau he he tapi yang tu korang bacalah ya he he.

# Kisah lama Syed Hisyam dan Nabila iaitu walid dan mummy Sara juga berbaloi untuk dibaca sebab anda boleh rasa kesakitan itu hu hu.

16/60 CABARAN 60 BUKU SETAHUN
KOLEKSI BICARA NOVEL - 03 FEBRUARI 2019

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...