Tuesday 12 February 2019

PEMILIK CINTA ZANIA

Buku ni karya MISS DEE. Pertama kali membaca buku beliau. Saya tertarik dengan teasernya dan tambahan pula buku ni kombo sekali dengan novel yang dah lama saya tunggu he he sebab tu lah semangat beli. Saya tidaklah mahu menjatuhkan mood atau reputasi penulis tetapi secara jujur novel ni mendatangkan ketidakpuasan naluri pembacaan saya disebabkan :-
  1. Plot cerita yang berterabur. Penulis nak merumitkan sesuatu konflik tu tetapi dengan cara yang meleret-leret menyebabkan konflik itu menyebalkan. Semakin konflik DENDAM itu dirumitkan dan disulami dengan teknik saspens yang agak kurang menyakinkan menimbulkan rasa keboringan dalam diri pembaca.
  2. Kewujudan kisah lain seperti pasangan Aina dan Zaf sedikit sebanyak menganggu plot cerita sebab penulis menimbulkan satu cerita baru.
Kisah ni tentang Dania Wafa yang tertekan dengan sikap Zahin. Zahin ni tak berhenti-henti nak kan c Dania walaupun berkali-kali ditolak oleh Dania. Penulis cuba untuk menimbulkan dendam antara mereka ni tetapi ditonjolkan dalam keadaan yang mengejut dan meleret-leret menyebabkan pada saya ksiah mereka ni tidak cukup utuh untuk menjadi sebuah dendam yang kompleks. Dania yang berdendam dengan Zahin telah memalukan Zahin semasa majlis harijadi lelaki itu. Hal ini menyebabkan Zahin pula makin tercabar ego lelakinya maka dia telah mengatur rancangan untuk memerangkap Dania dengan peristiwa hitam di sebuah hotel.

Di sini saya betul-betul pening. Penulis begitu teruja untuk menjadikan unsur ni saspens sehinggakan saya tak tau apa sebenarnya yang berlaku di hotel tu. Kata peristiwa hitam tapi selepas mereka kawin Zahin tu macam tak sentuhpun isteri dia tu malah dia kata dia akan tunggu isteri dia benar-benar bersedia. Jadi...gambar yang dihantar kepada abah Dania tu apa...gambar dia dengan Dania sedang tidur atas katil dan atas sebab itulah Dania dan Zahin berkahwin.

Bila mereka dah berkahwin...makin tmbh pening dengan adegan romantis yang tak berapa nak menjadi he he. Penulis cuba untuk menggambarkan betapa romantiknya pasangan ni terutama apabila mereka saling menggoda antara satu sama lain tapi feel tu tak sama (atau saya yang gatal ha ha). Pengolahan bahagian ni agak hambar dan berulang-ulang perlakuan yang sama.

Muncul pula watak Zaidi kawan Zahin yang tiba-tiba menculik Dania pada masa reunion walaupun penulis ada terangkan yang itu sebenarnya rancangan Zahin sendiri agar nampak hero di mata Dania tapi sampai kesudah penulis tidak bagitau motif Zaidi membongkarkan rahsia Zahin tu. Dia hanya bgtau Zahin dah berjanji akan menyerahkan Dania untuk dirasai oleh Zaidi tapi tak logik pada saya sebab digambarkn pada endingnya Zahinnya memang cinta mati kat Dania dari awal lagi...so ai is pening seketika ha ha.

Tiada konflik yang lain. Hanya berkisar tu je. Mainan tarik tali perasaan Zahin dan Dania. Akhirnya merekapun berbaik tapi tiba-tiba Zahin menghilangkan diri selama sebulan dan terbongkarlah kisah semuanya. Abah dan Along Dania yang pada saya sepatutnya menjadi watak pelindung kepada Dania tidak perlu berkomplot dengan Zahin walaupun alasannya nampak sinar cinta dan keikhlasan pada mata Zahin. Tapi agak-agaklah Abah tu sanggup berkomplot edit gambar atas katil anak dia sendiri...ish ish ish...k HAPPY ENDING.

# Apa DENDAM mereka sebenarnya ni he he...korang baca. 

# Maaf saya tak jumpa cover buku ni di google mungkin sebab baru kot...

18/60 CABARAN MEMBACA 60 NOVEL SETAHUN
KOLEKSI BICARA NOVEL - 12 FEBRUARI 2019

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...