Friday 4 January 2019

JODOH DARIPADA DIA


Image result for jodoh daripada dia

Wawa Akil merupakan antara penulis fav saya. Gaya penulisan beliau yang santai dan bersahaja walaupun banyak menggunakan teknik deskriptif iaitu penceritaan namun masih mampu untuk menyampaikan mesej yang hendak disampaikan. Salah satu kelebihan penulis ini ialah unsur humor yang disampaikannnya cukup bersahaja dan mampu untuk mengeletek hati pembaca saya. Biasanya Wawa akan menggunakan watak-watak sampingan untuk memasukkan unsur humor ini dan memang menjadi pada saya kerana membuatkan saya tertawa sorang-sorang he he.

Berbalik kepada novel ini, ceritanya santai sahaja. Tidak ada konflik yang berat dan menyesakkan minda anda he he. Hanya konflik tarik tali dan mainan perasaan sahaja. Watak langau penganggupun tidak terlalu dominan ditonjolkan menjadikan cerita ini santai untuk dibaca. Kisah ini tentang Harris Daniel yang pada waktu itu berusia 25 tahun telah mengikat seorang gadis berusia 19 tahun bernama Indah dalam sebuah tali pernikahan demi menghalalkan hubungan mereka. Harris yang menurut kata hati dan nafsu semata-mata tanpa menyedari perasaannya sendiri telah menjadikan gadis muda yang malang itu sebagai mangsa keadaan. Indah yang masih muda bersetuju dengan rancangan gila Harris dan sanggup mengenepikan keluarganya pastilah disebabkan oleh perasaan cintanya terhadap lelaki itu. Mereka bernikah dua kali tau. Sekali tanpa pengetahuan bapa Indah dan sekali lagi atas permintaan bapa Indah kerana dia mahu memastikan pernikahan mereka sah. Namun malangnya, selepas mendapat apa yang diingininya, Harris telah meninggalkan isterinya yang masih muda.

Indah seorang gadis muda yang cekal, tabah dan berdikari. Selepas ditinggalkan oleh suaminya, Indah telah mengandung. Disebabkan ketiadaan Harris maka mereka sekeluarga menerima penghinaan masyarakat dengan menuduh Indah mengandung anak luar nikah. Demi menyelamatkan maruah mereka, mereka sekeluarga telah berpindah dan hal inilah yang menyebabkan Harris tidak menemui Indah sewaktu dia mencarinya suatu ketika dahulu. Cuma silapnya Harris, dia tidak bersungguh-sungguh mencari. Dia hanya mencuba sekali dan selepas itu dia terus melupakan isterinya sehinggalah dia asyik diganggu dengan mimpi kehadiran seorang anak kecil dan wanita dalam tidurnya.

Setelah 5 tahun berlalu, pertemuan antara mereka berlaku secara tidak sengaja. Namun, malangnya Harris tidak mengenali isterinya sendiri malah dia nak mengorat pula dengan isterinya itu he he. Dia juga terjatuh suka dengan Iman Raykal si budak comel yang petah bercakap dan bersedia menerima kehadiran Iman dalam hubungannya dengan wanita pengusaha kedai dobi tanpa mengetahui bahawa mereka itu adalah anak dan isterinya yang sebenar he he. Part ni memang best sebab Indah betul-betul kenakan suami dia....yalah sapa suruh...suami tak kenal isteri kot.

Watak abang Indah bernama Firman banyak membantu menjernihkan hubungan mereka. Firman mahu melihat kebahagiaan adiknya dengan suaminya. Namun luka yang ditinggalkan oleh Harris dalam diri Indah begitu dalam dan menyebabkan Indah begitu sukar untuk menerima semula kehadiran suaminya itu. Maka bermulalah episod pujuk-memujuk. Harris berusaha sedaya upaya untuk menawan semula hati isterinya yang telah dilukainya. Macam-macam Harris buat he he...yang ni korang bacalah ya dan akhirnya berjaya apabila Harris dengan rendah dirinya balik ke kampung Indah memohon kemaafan dengan kedua orang mertuanya. Keikhlasan Harris dan rasa penyesalan yang menebal dalam dirinya melembutkan hati Indah dan keluarganya untuk menerima Harris.

Masalah pula muncul apabila ibu Harris mahu menjodohkan Harris dengan Rania. Tipikal cerita Melayu memang macam ni kan he he. Tapi tak boleh juga salahkan ibu Harris sebab dia tidak mengetahui tentang kewujudan Indah dan Iman Raykal. Saya suka apabila penulis menggambarkan penerimaan ayah Harris iaitu Tan Sri Imran terhadap kehadiran menantu dan cucunya. Begitu juga dengan adik-adik perempuan Harris yang sangat menyayangi kakak ipar dan anak buah mereka. Langau Rania tu hanya muncul sipi-sipi sahaja dan berjaya ditepis dengan mudah oleh Harris he he. Dan akhirnya....HAPPY ENDING...he he....k dapatan novel ini :-
  1. SESUNGGUHNYA JODOH ITU ADALAH MILIK ALLAH. SEJAUHMANAPUN KITA MENJAUH AKAN TETAP BERSATU JUGA JIKA IA BENAR-BENAR MILIK KITA.
  2. EGO PENGHANCUR KEPADA KEBAHAGIAAN. AKUILAH IA JIKA MAHUKAN KEBAHAGIAAN MENJADI MILIK ANDA.
#Macamana Harris mengetahui identiti isteri dan anaknya....korang bacalah ya he he..dan dalam cerita ni watak Firman dan Cempaka cukup menghiburkan he he

#Novel ni sebenarnya reprint tau....dulu2 preloved buku ni pun mahalnya...tapi akhirnya direprint semula oleh penulis atas permintaan ramai.

KOLEKSI BICARA NOVEL ( 1 JANUARI 2019)

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...