Saturday 1 September 2018

NOVEL TUAN MUDA CIK HANA


Image result for novel tuan muda cik hana


Novel ini merupakan karya CHEMPAKA LYANA. Macam pertama kali membaca karya beliau tapi ntahlah tak pasti pula kalau dah ada sebelumnya. Buku terbitan Trop Publications. Dalam group Dunia Novel kata novel ni....BOLEHLAH...rakan-rakan yang sudah membacanya macam nak kata best tak juga nak kata tak best pun tak juga...sebab tu saya gigihlah membacanya he he. Selepas pembacaan pada saya pula, saya suka novel ni walaupun adakalanya watak heroin tu agaklah menyebalkan tetapi masih boleh dihadam ha ha.

Kisah ini tentang Hana seorang gadis berperwatakan kasar yang telah ditunangkan dengan seorang lelaki yang tidak dikenalinya. Ini semua adalah atas pilihan dan kehendak ibunya kerana lelaki tersebut telah banyak membantu keluarga mereka sejak ayah Hana sakit dan meninggal dunia. Ibu Hana yang sakit dan dipotong kaki kerana kencing manis juga telah mendapat penjagaan yang sempurna hasil bantuan lelaki itu. Namun keras kepala Hana ni punyalah kuat. Dia langsung tidak mahu ambil tahu sapa lelaki itu hatta nama tunang sendiri pun dia tak mahu tahu. Surat wasiat ibunya yang mengandungi gambar tunangnya telah dibuang ke laut begitu sahaja disebabkan rasa benci yang teramat sangat. Hal ini disebabkan Hana sebenarnya sudah menyimpan perasaan terhadap seorang lelaki yang telah menggantikan pokok kegemarannya dengan selori benih he he tetapi dia tidak kenal siapa lelaki itu.

Selepas kematian ayah dan ibunya, dia tinggal bersama abangnya Hanafi dan kakak iparnya Ida. Hana telah mendapat tawaran bekerja di Jaaf Plantations sebagai pustawakan peribadi kepada Tuan Muda. Dalam syarat Hana diminta selama 4 bulan yang pertama tidak mengambil tahu atau tidak cuba mengambil tahu tentang siapa Tuan Muda. Jika Hana melanggar syarat maka dia dikehendaki membayar tiga bulan gajinya...dahlah gaji yang ditawarkan kepadanya tidak masuk akal sebab terlalu mahal tetapi sebab dekat dengan tempat tinggal abangnya maka dia terima saja tawaran itu tanpa mengetahui bahawa Tuan Muda itulah tunangannya he he. Banyak peristiwa lucu di sini yang boleh membuatkan anda gelak.

Tuan Muda Badri ni kaya tau ha ha.....satu Cameron tu dia yang pegang...gangsterlah katakana...dia digelar Ayahanda Badri. Kedudukan Badri memudahkan dia mengawal tunangnya yang tersangatlah keras kepala dan ikut kehendak dia sahaja. Hana ni mungkin cantik sangatlah kot sebab di universiti dia menjadi rebutan dua orang Megat bersaudara. Bertumbuk malah sanggup berbunuh2an kedua-duanya demi nak dapatkan Hana ni...bengong betul. Megat Amir telah menggunakan taktik kotor menggunakan gambar bogel Hana untuk mengugut Hana memutuskan pertunangan dengan Badri.

Hana yang bengong ni pun.....terpaksalah mengikut kehendak Megat Amir namun dia lupa keupayaan seorang Ayahanda Badri he he....samseng punya stylelah....lunyai dua beradik Megat tu dia kerjakan ha ha...akhirnya Hana berkahwin juga dengan Badri. Kisah sedih pula muncul apabila Hanafi abang Hana yang kemalangan meninggal selepas pernikahan Hana dan Badri hu hu. Kesannya sangat dalam kepada Hana apatah lagi dia dapat suami yang tersangatlah penyayang...masuk dapur untuk bancuh air pun tidak boleh....fuuuh semangat....untunglah bini macam tu tapi boringlah kot sebab Hana ni jenis yang suka dan pandai memasak.

Ada juga kisah langau Amira nak cuba mengacau tapi kemunculan Rayyan sepupu Badri membantu menghalangnya daripada menganggu Badri dan Hana. Sekali lagi perkahwinan mereka diuji dengan kemunculan Xander yang nakkan juga c Hana ni. Maka bermulalah kisah Xander mahukan Hana dengan bantuan Lara. Pelbagai usaha jahat mereka buat namun macam biasalah...siapa boleh lawan Ayahanda Badri he he....apabila Hana mengandung lagi haru-biru dengan perangainya...namun Badri berjaya juga atasi perangai isterinya...HAPPY ENDING...

* Korang kena baca sendiri tau....banyak benda yang berlaku...bagaimana Hana tahu tentang identiti tunangnya dan siapa sebenarnya lelaki yg Hana pernah sukai satu ketika dahulu he he...dan rasanya kalau penulis nak kembangkan watak Rayyan dengan kakak ipar Hana pun best juga...mungkin projek novel yang akan datang kot he he....sebab kisah diorg tu blh dijdikn sebuah cerita

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...