Thursday 9 March 2017

PROLOG

Dunia novel bukanlah satu perkara baharu dalam hidupku. sememangnya sejak usia kanak-kanak sehinggalah menginjak usia remaja novel merupakan antara santapan penghibur kehidupan. Namun, sesuai dengan status kehidupan maka pada waktu itu, diri ini hanya mampu membaca novel melalui peminjaman di Perpustakaan Desa.

Kepompong kemiskinan menjadi satu kekangan namun bukan halangan muktamad untuk mendapatkan novel terbaharu. Sikap sendiri yang sebenarnya menentukan sejauhmana keinginan dan kesungguhan kita untuk mendapatkan sesuatu yang dimiliki. Dahulu apabila membaca novel hanya mampu membaca bertemankan sinaran cahaya lampu pelita daripada botol berisi minyak dan suratkhabar. Keseronokan menghayati cerita masih dirasai walaupun dalam keadaan yang serba serbinya kurang. Saya masih mampu tersenyum di saat pengarang mengambarkan saat romantis yang membuatkan hati terus berbunga-bunga dan masih menitiskan air mata tatkala pengarang menzahirkan kesedihan dalam novel.

Kini......bukan sahaja mampu membaca novel dalam keadaan yang lebih selesa malah mampu memilikinya dan juga turut menjadikannya sebagai koleksi peribadi. Betapa agungnya kuasaMu ya Allah....daripada insan yang tidak punya apa-apa....kanak-kanak dan remaja perempuan yang hanya mampu menagih simpati untuk meminjam novel kepada insan yang mampu untuk memilikinya....

Pada diriku....ini bukanlah satu kebetulan....sebenarnya satu impian....yang pernah menjadi igauan diriku sejak dari kecil...iaitu mampu melakukan apa sahaja yang ingin dilakukan. Moga nikmat Allah ini tidak melalaikan tetapi menjadi sesuatu yang boleh dijadikan sebagai teladan dan pengajaran dalam kehidupan.

'NIKMAT MANAKAH YANG DAPAT KAMI SANGKAL 
DARIPADA PEMBERIANMU YA ALLAH'

No comments:

Post a Comment

LUQ

Fuiyooo...lama kutinggalkan aktiviti membaca buku ni. Last rancak membaca buku ni rasanya musim sebelum pandemik melanda negara lagi. Oleh s...